4,000 تومان
  • فروشنده : بانک تحقیق

  • کد فایل : 30038
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 2009
  • تعداد فروش: 9

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله ديه و نحوه محاسبه آن

دانلود مقاله ديه و نحوه محاسبه آن

0 2k
دانلود مقاله ديه و نحوه محاسبه آن

با دانلود مقاله در مورد ديه و نحوه محاسبه آن در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله ديه و نحوه محاسبه آن را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله ديه و نحوه محاسبه آن ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:مقاله در مورد ديه و نحوه محاسبه آن

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:23 صفحه

قسمتی از فایل:

 مقدمه:

يکي از مسايل مهمي که مراجعه کنندگان به مراجع قضايي باآن مواجه اند،نحوه محاسبه ديه است. معمولا ًدر دادگاه ها ديه بر مبناي شتر يا در صدي از ديه کامل محاسبه مي شود وبه همان شکل در راي قاضي آورده مي شود.پرواضح است که در اين حالت دو طرف دعوا به مقدار ريالي ديه نمي توانند پي ببرند وناچار در مقام پرس وجو دراين مورد بر مي آيند. از طرف ديگر در هنگام محاسبه ديه،اصطلاحاتي مانند آرش، داميه،هاشمه و.... درآراي صادره به چشم مي خورد که طبعا ً بسياري از شهروندان با آنها آشنانيستند.براي اطلاع خوانندگان گرامي،به خصوص اشخاصي که به دستگاه قضايي مراجعه مي کنند،دراين مختصر به نحوه محاسبه ديه مي پردازيم.

ديه وآرش:

ديه:مالي است که مجرم به خاطر ارتکاب به جرمي که منجر به آسيب بدني يا مرگ ديگري مي شود،به شخص او يا صاحب خون (ورثه اش)مي پردازد.در شرع مقدس براي بيشتر اعضاي بدن ديهدر نظر گرفته شده است.

آرش:اگر در مورد عضوي ديه معين نشده باشد،قاضي با در نظر گرفتن ديه کامل انسان ونوع وکيفيت آسيب،مطابق نظر کارشناس ميزان آن را معين مي کندکه در اصطلاح به آن آرش گفته مي شود.براي مثال اعضايي مثل گوش،چشم،دست،يا و.... ديه معين دارند وعضوي مانند طحال فاقد ديه معين است. همان طور که گفتيم ،دادگاه ها معمولا ً برمبناي شتر يا در صدي از ديه کامل يک انسان ديه را محاسبه مي کنند وهر سال وزارت دادگستري نيز نرخ ريالي ديه کامل را تعيين واعلام مي کند.براي مثال ديه کامل يک انسان يعني صد نفر شتر در سال1383معادل با220 ميليون ريالاعلام شده است(يعني هر شتر معادل دو ميليون و200 هزار ريال).


4,000 تومان